Modern sprookje over de onbereikbare Amerikaanse droom

In 2024 verscheen Anora, de nieuwste film van de Amerikaanse scenarist en regisseur Sean Baker. Deze tragikomedie verweeft een sprookjesachtige romance met de wereld van sekswerk en de jacht op de Amerikaanse droom.
6 december 2024

De hoofdpersoon van de film is Anora (vertolkt door Mikey Madison) – of Ani, zoals ze zichzelf noemt. Ani is een jonge Russisch sprekende stripper uit New York, werkzaam in de exclusieve stripclub Headquarters. Ze geniet zichtbaar van haar werk, waarbij ze haar straatwijsheid inzet om voor zichzelf op te komen, terwijl ze de enige kostwinner is in haar lage-inkomens-huishouden.

Tijdens haar werk ontmoet ze Ivan ‘Vanya’ Zakharov, de onvolwassen zoon van een Russische oligarch, die zijn dagen vult met feesten en drinken in het luxe appartement van zijn ouders in Upper Manhattan. Vanya wordt in de gaten gehouden door zijn peetvader, de orthodox-Armeense priester Toros, en diens handlangers Garnik en Igor, die de gevolgen van zijn roekeloze gedrag opruimen.

Tussen Ani en Vanya ontstaat een relatie die verder gaat dan enkel een transactie: hun sprookjesachtige romance bloeit op en impulsief trouwen ze in Las Vegas. Hun ‘en ze leefden nog lang en gelukkig’ wordt echter bruut onderbroken wanneer Vanya’s ouders horen van het huwelijk, dat een bedreiging vormt voor hun reputatie. Onder bevel van Vanya’s dominante moeder worden Toros en zijn handlangers naar het appartement gestuurd om Ani en Vanya te dwingen hun huwelijk nietig te verklaren.

Klasseverschillen en sekswerk

Anora verkent de sprookjesachtige romance met een duistere komische kijk op klasseverschillen en sekswerk. In Bakers films worden sekswerkers gehumaniseerd: ze worden niet neergezet als tragische figuren of krachtige girlbosses, maar als arbeiders die proberen te overleven binnen het kapitalisme. Ani wordt getoond met blauwe plekken op haar knieën en benen van het paaldansen en werkt zonder enige vorm van zorgverzekering, terwijl ze haar baas confronteert in de club.

Haar romance met Vanya legt de klassenverschillen en de transactionele aard van hun huwelijk bloot. Ani sluit zich met tegenzin aan bij Toros en zijn handlangers wanneer ze hun eigen werk moeten laten liggen om Vanya op te sporen. Ze wordt daarbij geconfronteerd met Vanya’s onvolwassenheid en gebrek aan zorg voor anderen, vooral voor haar.

Ze realiseert zich gaandeweg dat ze allebei iets anders zochten in hun relatie. Ani hoopte via Vanya de privileges, rijkdom en de zogenaamde Amerikaanse droom te bereiken om haar eigen arbeidersmilieu te ontstijgen. Vanya daarentegen gebruikte Ani als ontsnapping aan zijn controlerende ouders, terwijl hij zijn leven zonder consequenties wilde voortzetten zolang anderen zijn rotzooi opruimden.

In het derde deel van de film ontstaat een zekere solidariteit tussen Ani, Toros en zijn handlangers, waarin ze gezamenlijk proberen Vanya te vinden, terwijl ze hun frustraties en woede uiten in de hoop de goedkeuring van de Zakharovs te winnen. De film laat ons de ware aard van de heersende klasse zien: meedogenloos en wreed, zolang haar reputatie maar wordt gered. Ani wordt uitein- delijk geconfronteerd met de harde realiteit waarin haar identiteit als arbeidersvrouw in strijd is met de moraal van de elite.

Anora is daarmee een modern sprookje met een waarschuwing over transactionele relaties in de maatschappij en de harde werkelijkheid van de onbereikbare Amerikaanse droom.

Jij wilt ons nieuws.





    Je emailadres is vereist.