Het ongewenste element

Een erg on-Amerikaanse animatieserie die te spannend werd voor Nickelodeon om uit te blijven zenden. Avatar: The Legend of Korra (ALOK) gaat over een letterlijk en figuurlijk sterke jonge vrouw die de wereld in balans moet houden. Gedurende vier seizoenen groeit ze uit tot een veelzijdig individu.
2 juli 2015

Door Talitha Alders

De serie is de opvolger van Avatar: the last Airbender en speelt zich af in een wereld die verdeeld is in de vier elementen: aarde, vuur, wind en water. Veel bewoners van deze wereld zijn ‘benders’ die deze elementen kunnen beheersen.

ALOK draait om de Avatar Korra. Een Avatar is een soort ziel die telkens herboren wordt en als enige ter wereld alle elementen kan beheersen, met als taak balans te brengen op aarde en tussen de aardse en de spirituele wereld. Dit doet ze door te bemiddelen tussen verschillende wereldleiders en bevolkingsgroepen of door – in epische gevechten – de slechteriken te verslaan.

Terwijl er bij Avatar: the last Airbender duidelijk sprake was van een stammenmaatschappij, waarbij elk element zijn eigen stuk land had (met daarbij horende kledij en cultuur), is het bij ALOK veel meer gemixt. Korra zelf komt uit de ‘Waterstam’ die qua gewoontes en uiterlijk te vergelijken is met de Inuit. Ze is slank, maar niet dun, ze heeft duidelijk een getraind lichaam, en is een extreem getalenteerde vechter. Daarentegen is bij de rest van de kunstzinnig weergegeven wereld en het uiterlijk van de meeste karakters een Oosterse invloed te zien.

Innerlijke strijd

Hoewel de eerste twee seizoenen teleurstelden met een ouderwetse en niet verrassende liefdesdriehoek, waarbij Korra en een ander vrouwelijk karakter Asami rond de knappe jongen Mako heen draaiden, werd alles omgegooid in seizoen drie. Vanaf hier ging het om de persoonlijke groei en innerlijke strijd van Korra zelf, zodat ze als karakter alleen maar beter werd en het verhaal ook boeiender werd om naar te kijken.

De innerlijke strijd kwam vooral bij het verslaan van de slechteriken vandaan. De doelen van de slechteriken waren namelijk vrijheid, gelijkheid en het verenigen van de spirituele met de aardse wereld. Best bijzondere doelen voor slechteriken van een serie bedoeld voor kinderen. De enige reden waarom ze als slecht gezien waren was omdat ze ‘doorsloegen’ en het bijvoorbeeld niet erg vonden om slachtoffers te maken om hun doelen te bereiken.

Na voor de derde keer net aan de dood ontsnapt te zijn, belandt Korra in een depressieve periode. Het is erg aangrijpend om te zien hoe ze met haar geleden strijd en eigen idealen worstelt, die namelijk niet echt anders zijn dan die van de slechteriken. Onder andere hierdoor vindt ze het moeilijk om haar verantwoordelijkheden als de Avatar op zich te blijven nemen.

Verhuisd

Ondertussen verhuisde Nickelodeon de show, na een zeer succesvol eerste seizoen van zaterdagochtend naar vrijdagavond, de zogenoemde ‘death slot’, waardoor de kijkcijfers enorm daalden. Ondanks het populaire eerste seizoen wordt er ook nauwelijks reclame gemaakt voor ALOK. Er brak een rel uit onder de fans toen ALOK vanaf ongeveer midden seizoen 3 opeens niet meer te zien was op tv.

De makers DiMartino en Konietzko stelden snel de fans gerust door te twitteren dat de show nog wel online zal worden uitgezonden, waar de finale de grootste hit van Nick.com van het gehele jaar zou worden. Je mag je toch afvragen waarom Nickelodeon zo’n succesvolle serie onder het tapijt wil vegen: het lijkt ze meer te gaan om hun eigen principes dan om de vraag naar deze show.

Alsof de serie niet al genoeg reden had voor de conservatieve Nickelodeon om online uitgezonden te worden, gingen de makers nog een stapje verder. Langzaam maar zeker broeide er wat romantiek op tussen Korra en haar beste vriendin Asami.

Het bleef redelijk subtiel, DiMartino en Konietzko waren bang dat Nickelodeon niet veel vernieuwends meer zou tolereren, een echte kus of andere bevestiging van hun verliefdheid bleef dan helaas ook uit. Maar voor wie een beetje oplette en de beelden vergeleek met die van de voorloper, Avatar: The Last Airbender, was er geen twijfel mogelijk dat de beeldtaal duidde op romantiek.

Toen de serie afgelopen was werd de relatie ook bevestigd door Konietzko ‘Korra en Asami werden verliefd. Waren ze vrienden? Ja, en dat zijn nog steeds, maar ze kregen ook romantische gevoelens voor elkaar.’ Ze wilden homoseksualiteit niet zoals andere (kinder)media negeren, maar juist vooroordelen over seksualiteit doorbreken. Na de finale ontplofte Twitter van enthousiasme over ‘Korrasami’, zoals het stel wordt aangeduid.

Is nu de deur open gezet voor meer van dit soort vernieuwende series? Of zal er vanaf nu juist nog strenger gekeken worden naar alles wat buiten de westerse media formule valt? Misschien moeten we simpelweg tijdens de ‘death slot’ tv gaan kijken om echte goede series te zien.