Het gezicht van globalisering
Salgado en Berger bestuderen in The Spectre of Hope samen Salgado’s fotoreeks Migrations. De foto’s, vrucht van zes jaar reizen langs 43 landen (in Afrika, Azië, Oost-Europa en Latijns-Amerika), tonen mensen die worden verjaagd van huis, haard en tradities, om terecht te komen in de stad en stedelijke periferie – de sloppenwijken, straten en vluchtelingenkampen.
Salgado licht zijn werk toe in een interview:
‘Ik wil dat iemand in de VS die een restaurant bezoekt – iemand die wordt bediend door een jongeman uit El Salvador, uit Mexico – dat die persoon door de foto’s ziet dat de reis hierheen erg lang is en soms vele gevaren kent. Die jongeman in de bediening heeft de moed opgebracht te verhuizen, te vechten voor zijn waardigheid, te vechten voor een baan. Ik wil dat de Amerikaan ziet dat al die rondtrekkende mensen dat doen om ergens te werken, productief te zijn, iets toe te voegen aan het land waar ze willen wonen. In die geest heb ik deze foto’s gemaakt…’
(Uit een interview met Nancy Madlin (pdf))
Het intieme gesprek tussen Salgado en Berger, gezeten aan de keukentafel van Bergers huis in de Zwitserse Alpen, wordt afgewisseld met foto’s uit Migrations. De beschouwing van Salgado’s werk wordt zo gecombineerd met kritische blik op globalisering, en een veelomvattende verkenning van de kracht van beelden.
Regie: Paul Carlin; productie: Paula Jalfon, Colin MacCabe en Adam Simon. Je kunt The Spectre of Hope bestellen bij Icarus Films.
(Dit is een vertaling van The face of globalization door Ady Cousins op Counterfire)