Samen tegen seksisme en racisme

Het seksueel geweld op de oudejaarsnacht in Keulen had aangegrepen kunnen worden om de strijd tegen seksisme in al zijn vormen te versterken, maar in plaats daarvan kregen we een racistische hetze tegen vluchtelingen en moslims. Maar wie seksisme bestrijdt met racisme versterkt de uitsluiting, discriminatie en haat die de beide vormen van onderdrukking met elkaar gemeen hebben.
22 januari 2016

Door Peyman Jafari

Tot op 18 januari hadden in Duitsland 766 vrouwen bij de politie een klacht ingediend in verband met oudejaarsnacht. Ongeveer de helft daarvan betreft aanrandingen en er zijn drie verkrachtingen gemeld. De Duitse politie verdenkt nu 21 mensen, van wie tien vluchtelingen zijn en acht in hechtenis verkeren.

Een groot deel van de woede die Keulen losmaakte richt zich niet zozeer tegen seksueel geweld, maar tegen de Arabische en Noord-Afrikaanse afkomst van de daders. Dat is geen normale reactie, maar een die gevoed wordt door het virulente racisme van de afgelopen jaren en die de strijd tegen seksisme ondermijnt.

Feminisme als een stok

Na Keulen transformeerden de rechtse types van GeenStijl zich tot brave feministen, terwijl ze tot vlak daarvoor op gruwelijk seksistische wijze fulmineerden tegen feministen zoals Asha ten Broeke. Het feit dat Jan Roos (PowNed) op nationale tv uit het niets de borsten van een onbekende vrouw betastte, weerhield hem niet om zich op te werpen als verdediger van vrouwenrechten.

Ook Wilders loopt voorop, terwijl zijn partij vol zit met geweldplegers. Volgens het Openbaar Ministerie in Maastricht had Dion Graus vervolgd moeten worden voor geweldpleging tegen zijn acht maanden zwangere vrouw in 2003. In december 2015 werd voormalig PVV-Europarlementariër Daniël van der Stoep veroordeeld voor het tot seks bewegen van minderjarige meisjes.

Racistische gelegenheidsfeministen hebben lak aan vrouwenrechten, maar gebruiken die als een stok om vluchtelingen en moslims mee te slaan. Direct na de oudejaarsnacht waren er in Duitsland minstens vier aanvallen op ‘buitenlanders’. In een geval werden twintig Pakistanen en Syriërs op straat in elkaar geslagen. Een van hen belandde in het ziekenhuis. Het islamofobe Pegida greep Keulen aan om in verschillende steden te demonstreren ‘voor een moslimvrij Europa’. Op 13 januari hingen onbekenden in Heesch (Brabant) een dood varken aan een boom tegenover het gebouw waar een asielzoekerscentrum zal komen.

Wilders heeft zichzelf weer overtroffen door te eisen dat alle mannelijke asielzoekers opgesloten worden: dat gaat dus om mensen die niets gedaan hebben en nergens van verdacht worden.

Benoemen

Racisten als Wilders framen seksisme als een product van ‘de’ islam en ‘de’ Arabische cultuur. Daarbij scheren ze heel veel mensen, inclusief alle vluchtelingen, over één kam. Het overgrote deel van de vluchtelingen is geen aanrander of verkrachter. Neem het voorbeeld van de Amerikaanse studente Caitlin Duncan die op oudejaarsnacht in Keulen was. Ze vertelde de New York Times hoe zij juist door een groep Syrische vluchtelingen is gered uit de handen van mannen die haar betastten.

De groei van racisme hangt sterk samen met de wijze waarop ook veel progressieven meegaan in de culturalisering van sociale misstanden. Daarom roepen ook zij dat ‘politiek correcte’ taboes doorbroken moeten worden en dat de afkomst van de daders ‘benoemd’ moet worden.
Maar in de afgelopen vijftien jaar gebeurt er niets anders dan het ‘benoemen’ van afkomst van daders zodra het een ‘allochtoon’ betreft. Dat ‘benoemen’ is dus selectief.

Seksisme is geen import

Elk jaar zijn er bij het Oktoberfest in Duitsland enkele honderden gevallen van seksueel geweld, van aanrandingen tot verkrachtingen. Vorig jaar werden tijdens het Oktoberfest in Alkmaar twaalf serveersters weggestuurd nadat ze door de bezoekers waren aangerand. Ook bij de honderden gevallen van (seksueel) geweld die dagelijks in ‘Hollandse’ of ‘christelijke’ gezinnen voorkomen blijft het benoemen van de
afkomst achterwege.

De mensen die na Keulen riepen dat ‘zij’ van ‘onze vrouwen’ moeten afblijven, verrieden niet alleen hun racisme, maar ook hun seksisme, want vrouwen zijn geen bezit van mannen. Dit subtiele seksisme is niets vergeleken met het geweld dat in Nederland en andere Europese landen voorkomt, niet als importproduct, maar ingebakken in de structurele ongelijkheid en in het dagelijkse seksisme.

Uit recent onderzoek blijkt dat 14 procent van de Duitse vrouwen te maken krijgt met seksueel geweld, en een op de vier met huiselijk
geweld. Volgens het onderzoek van de European Union Agency for Fundamental Rights uit 2014 heeft Nederland op drie landen na de
meeste gevallen van seksueel geweld.

Van alle vrouwen boven de 15 jaar heeft maar liefst 45 procent te maken gehad met seksueel geweld door haar partner of een onbekende. Uit alle onderzoek blijkt dat (seksueel) geweld onder zowel ‘allochtonen’ als ‘autochtonen’ voorkomt.

Solidariteit

Zij die seksueel geweld reduceren tot ‘de’ islam of ‘de’ Arabische cultuur en blind zijn voor het seksisme van ‘onze westerse beschaving’ houden seksisme en racisme in stand. Ze reduceren de vrouwen in de Arabische landen tot passieve slachtoffers, terwijl ook daar dappere vrouwen opkomen voor hun rechten door petities, protesten en politieke activiteiten. Bovendien kijken ze weg van het seksisme in de westerse landen zelf.

De strijd tegen seksisme winnen we niet door racistisch paternalisme dat alle moslimmannen tot aanranders reduceert en alle moslimvrouwen
tot passieve slachtoffers. Als socialisten roepen we op tot internationale solidariteit tussen allen die zich verzetten tegen seksisme en racisme.

Demonstreer mee tegen Pegida in Amsterdam: 6 februari, 12.00 op De Dam