Kort, fel en snel: ManLiftingBanner gooit de revolutie in de hoogste versnelling

ManLiftingBanner is een Nederlandse politieke hardcore punkband, die na twintig jaar weer bij elkaar is gekomen om een nieuwe plaat uit te brengen: ‘The Revolution Continues’. Janneke Prins interviewde zanger Michiel en gitarist Paul over de beweegreden van de comeback en de blijvende relevantie van hun radicale repertoire.
22 juni 2012

In het begin van de jaren ‘90 – de periode van het vallen van de Muur en de zogenaamde overwinning van het neoliberalisme – vestigde ManLiftingBanner haar naam in de underground hardcorescene, als ‘Europa’s enige echte politieke straight edge band’. De vijfkoppige band zorgde voor de nodige controverse door zich ‘communistisch’ noemen, een politieke kleur die destijds niet alleen tegen de tijdsgeest indruisde, maar ook binnen de meer anarchistische punkwereld op kritiek stuitte. Anno 2012 is de band terug met een dubbelelpee, waarbij de boodschap van zowel hun oude als nieuwe nummers slechts aan actualiteit lijkt te hebben gewonnen.

Waarom zijn jullie weer bij elkaar gekomen?

Paul: ‘De directe aanleiding was het uitbrengen van onze discografie op vinyl, dus een heruitgave van de nummers die we 20 jaar geleden al maakten. Het zou een dubbelelpee worden, maar er was niet genoeg materiaal voor vier kanten vinyl. Toen kwamen we op het idee om nieuwe nummers te schrijven. De opkomst van de Arabische Lente gaf ons daarbij de politieke inspiratie, plus natuurlijk de crisis waar het kapitalisme in verzeild is geraakt. Dit was een mooie bevestiging van waar we in 1991 al over zongen.’

‘Nieuwe nummers zonder boodschap zijn bij een band als ManLiftingBanner ook geen optie,’ zegt Michiel stellig. ‘Terwijl we de nieuwe nummers maakten, ontsponnen zich de revoluties in Noord-Afrika en het Midden-Oosten en zagen we ook de Occupy-beweging opkomen. Deze nieuwe plaat is bij wijze van spreken onze soundtrack voor deze nieuwe bewegingen. De woede van de protesten is ook terug te horen in de muziek, die net als onze oude nummers fel, snel en kort is.’

Hebben jullie haast?

Paul: ‘Kort en snel is kenmerkend voor onze stijl punkmuziek. Zie het als plotselinge explosies van boosheid, en die muzikale woede is een reflectie van wat je om je heen ziet gebeuren. Dat element is voor ons altijd een essentie van hardcore punk geweest. Het is ook een reactie op de voorspelbare formules waarlangs veel popmuziek wordt gecomponeerd. Hoewel veel “comebackbands” een slap aftreksel zijn van het origineel, is ManLiftingBanner juist dicht bij de bron gebleven en klinken we nog net zo boos als vroeger.’

Michiel vult aan: ‘Vergeet ook niet dat we uit de schoot van Lärm komen, een legendarische underground hardcoreband uit de jaren ’80 uit Amersfoort, die weinig nummers boven de minuut had en bewust tegen de heersende opvattingen inging van wat zogenaamd muzikaal is en wat niet. Ook andere belangrijke invloeden uit die periode – NYC Mayhem, Straight Ahead, DRI – gingen voor kort, korter, kortst. Snelheid is altijd ons ding gebleven.’

Laten we het hebben over de inhoud van jullie nieuwe repertoire. Wie zijn ‘the king’s new fools’ in het nummer ‘New Gospel’?

‘Dat zijn de narren die denken dat de islam, migranten en vluchtelingen de nieuwe vijand van deze tijd zijn,’ zegt Michiel. ‘Zij voeden ons in talkshows en columns met hun zogenaamde kritische beschouwingen. Ze doen alsof ze rebels zijn en tegen de heersende ideeën tekeer gaan, want die zien zij als “links en multicultureel”, terwijl de werkelijke heersende opvattingen juist racistisch en neoliberaal zijn.’


Jullie hebben ook een cover gemaakt van Leonard Cohens ‘Everybody Knows’. Wat willen jullie daarmee zeggen?

Michiel: ‘We laten ons graag inspireren door juist ook buiten de bekende punkpaden te treden. Leonard Cohen is al z’n levenlang een heerlijk sarcastische en satirische protestzanger. “Everybody knows” is oorspronkelijk een atonaal wave-achtig nummer, maar wij hebben er onze eigen melodie onder gezet. We hebben de eerste twee coupletten van het oorspronkelijke nummer gebruikt.’

‘Het verwoordt het gevoel van veel mensen: we weten dat het systeem shit is, maar we zijn vanochtend toch gewoon weer opgestaan en hebben weer de routine gedraaid. Zoals het leven maar doorgaat, zo lijkt het systeem ook door te draaien. Maar het nummer heeft een upbeat en kwaad refrein. Daarmee laten we horen dat Leonards constatering eigenlijk een oproep is om niet lijdzaam toe te zien.’

ManLiftingBanner werd opgericht toen de Koude Oorlog aan z’n einde kwam. Waarom legden jullie toen en nu nog steeds zo’n nadruk op het marxisme?

‘Rot op naar Rusland, kijk dan naar het Oostblok, socialisme werkt niet – dat waren in die tijd reacties waarmee we werden geconfronteerd tijdens concerten,’ herinnert Michiel zich levendig. ‘Nu zijn mensen veel positiever over onze boodschap. In die tussenliggende twee decennia heeft kapitalisme natuurlijk veel krediet verloren, waardoor er meer oor is voor systeemkritiek.’

‘We denken ook nog steeds dat communisme de enige manier is om dit verrotte systeem te vervangen. Socialisme staat voor mij voor een samenleving waarin we de behoefte van de grote meerderheid boven de winstzucht van een kleine elite stellen.’

Paul: ‘Communisme betekent voor mij ook dat het huidige particuliere bezit van productiemiddelen zoals fabrieken, en andere instellingen zoals scholen, ziekenhuizen, openbaar vervoer in bezit komen van de gemeenschap – van iedereen dus. Dat klinkt natuurlijk erg mooi, maar iedereen zal begrijpen dat zoiets niet vanzelf gaat.’

‘Wat ons betreft is de strijd tegen kapitalisme ook communisme. Daarmee bedoel ik de lange weg van klassenstrijd tegen de huidige onderdrukking, maar ook de strijd tegen racisme, seksisme en homohaat, de strijd voor gelijkheid.’

Denken jullie dat de Arabische Lente het begin van zo’n wereldwijde revolutie is? En welke rol speelt Occupy daarbij?

Michiel: ‘Ik denk dat Occupy onderdeel is van een bewustmakingsproces over de klassenmaatschappij waarin we leven – over hoe de 99% en de 1% zich tot elkaar verhouden – en daarbij nieuwe netwerken helpt bouwen in de strijd die nog gaat komen.’

‘De echte revolutionaire situaties ontstaan in landen waar de druk van het systeem en het imperialisme het grootst is en waar het niet in staat is gebleken de mensen een acceptabel bestaan in het vooruitzicht te stellen. Zo is de situatie in het Midden-Oosten, maar ook in bijvoorbeeld Nigeria, China en Zuid-Europa. En met de snelheid waarin de crisis zich verdiept, zal dat straks ook voor Westerse economieën gelden.’

‘Maar de uitkomst staat allerminst vast. Die hangt af van de manier waarop links zich organiseert. Drie van onze bandleden zijn dan ook aangesloten bij de Internationale Socialisten. Maar de hele band staat voor dezelfde revolutionaire zaak. We zien onze muziek dan ook als middel om meer mensen ervan bewust te maken.’

ManLiftingBanner speelt op vrijdag 29 juni in Heerlen en op dinsdag 3 juli in Amsterdam. De dubbelelpee van ManLiftingBanner is uitgebracht op Crucial Response Records en in Nederland onder andere verkrijgbaar bij LeesLinks. Meer informatie over de band is te vinden op facebook en YouTube. Hieronder een recente videoclip van het nummer ‘Wall Street Wars’ en een live-opname van ‘Sister’ tijdens een reünieshow in Barcelona in 1999.

  • Wil je reageren op dit artikel? Stuur ons een mail.
  • Met socialisme.nu en De Socialist proberen we socialistische ideeën toegankelijk te maken voor iedereen. Om dit te blijven doen kunnen we alle hulp gebruiken. Wil jij ons ook steunen? Neem dan een abonnement op De Socialist of word donateur: vul hier het formulier in.